top of page

Så fick Ewa succé på nätet som livscoach!

  • annebente
  • 6 apr. 2021
  • 4 min läsning

- Att göra en webbkurs är det bästa jag gjort i min 25 åriga verksamhet som egen företagare. Tidigare bytte jag tid mot pengar och av det slår man snabbt i taket, både inkomstmässigt och energimässigt. Genom att digitalisera min kunskap har jag fått större intäkter på kortare tid. Men även kunnat hjälpa många fler i personlig utveckling i hela landet. Det är nog den största vinsten, säger Ewa Wigenheim - professionell livscoach.


Ewa Wigenheim är en kvinna med kunskap inom många områden och stor erfarenhet från olika discipliner. Bland annat är hon grundare av ABBA museet och har skrivit tre böcker. Men det är som livscoach hon verkar främst, där syftet är att hjälpa människor hitta rätt väg i livet.


I december 2017 var hon i ett läge då allt kändes hopplöst. Det var dels svårt att få tillräckligt med klienter för att få snurr på verksamheten, dels svårt att orka med hur många som helst under en dag. Det blev en ond cirkel.


Hon testade att göra en webbkurs tillsammans med en samarbetspartner. Men den plattformen var enkel och utan automatiserade funktioner. Så arbetet var tungrott och kursplatserna svåra att sälja. Den kursen lyfte aldrig.


Men, då såg hon av en händelse ett webinar med Inspiros grundare Roy Moss. I det berättade han om den metod han uppfunnit som kallas Inspiro-metoden. Detta var ett format för hur man skapar, lanserar och säljer webbkurser och detta har gett honom en blomstrande verksamhet.


- Jag tänkte direkt att detta ska jag göra! Hade Roy lyckats så väl och jag får lära mig hans metod så att jag kan gör likadant – då kommer jag ju också att lyckas!

Säger Ewa som direkt köpte utbildningen Lyckas med webbkurs.


Hon hade tidigare gått flera amerikanska webbkurser och var bekant med det digitala sättet att få kunskap. Det hon imponerades av var hur snabbt utvecklingen gått framåt och hur snygga och användarvänliga webbkursplattformarna blivit. Samma känsla fick hon när hon började på Lyckas med webbkurs. Att man gick utbildningen i samma kursverktyg som man själv skulle göra kurs i var ett extra plus.


Ge deltagarna det de längtar efter när du väljer din kursidé

När Ewas klienter satt i coachingsoffan sa i princip alla ”jag vet vad jag inte vill, men jag vet inte vad jag vill”. Bästa sättet att nå människor är att möta dem där de är. Därför gjorde hon först en gratiskurs i personlig utveckling som hette ”Lär dig veta vad du vill” och följde upp med webbkursen ”Konsten att veta vad du vill & förverkliga det”.


- Egentligen är det en fördel att vara ännu mer spetsad och målgruppsinriktad. Men på något sätt har dessa kurser fungerat väldigt bra. Jag ger deltagarna exakt det de längtar efter och rubriken svarar direkt på det problem väldigt många har, konstaterar hon.


Hon startade Inspiros utbildning Lyckas med webbkurs i december 2016, släppte sin gratiskurs i januari 2017 och sin stora webbkurs i mars 2017.


- Det var så enkelt att gå lektionerna i Lyckas med webbkurs. I princip alla var i videoformat och kunskapen var direkt, utan krusiduller. Det gillar jag. Mentorerna i kursen var väldigt noga med att man skulle ta lektion för lektion och göra alla uppgifter, och jag kan säga att jag var en noggrann elev. I vanliga fall är jag oerhört kreativ, men insåg att om jag följa metoden slaviskt så kommer det att gå bra. Det kreativa satsade jag på i mitt kursinnehåll istället, det visade sig vara en lysande strategi, säger Ewa.


En av de stora saker hon lärde sig var vikten av att skaffa en kvalitativ e-postlista. Dvs med personer som fått en smakbit av hennes kunskap i gratiskursen. För det var till de på gratiskurslistan man sedan sålde sin webbkurs till.


Vid kurslansering hade hon lyckats få in 826 deltagare.


Man kan likställa det med prospekts, dvs personer som är potentiella köpare. Tänk en arena där det sitter så mycket folk, det är en gedigen skara.


Hon lyckades i sin första lansering sälja webbkursplatser till en summa av ca 110 000 kronor!


- Wow, jag var helt tagen. Nu fyra år senare har jag inte förändrat min webbkurs alls utan bara ägnat mig åt försäljning och sålt webbkursplatser för runt 1 miljon kronor, vid sidan av min vanliga verksamhet. Att följa Roys metod är nog ett av de klokaste besluten jag tagit i mitt liv, konstaterar hon.


Ewas bästa tips till dig som vill starta webbkurs.


  1. Bestäm vad du vill göra kurs i. Försök att sätta dig in i vad människor har för problem inom ditt ämnesområde. Tänk sedan ut vad du kan hjälpa dem med så de får en lösning på sitt problem, eller ge dem det de behöver för att nå sin dröm.

  2. Avsätt tid och ha ett tydligt mål med när du ska vara klar med gratiskursen och webbkursen. Förstå att det kommer att ta tid att producera innehållet.

  3. Ge inte upp vid första motgång. Att skapa en webbkurs är en kreativ process och alla kreatörer vet att det är en bergodalbana av känslor. Det är bara de som håller i som går i mål.

  4. Tänk på att du, samtidigt som du gör din egen webbkurs, går en utbildning. Så se hela processen som en läroresa och gör en långsiktig plan. Trägen vinner.

  5. Följ Inspiro-metoden, den är en vinstmaskin om och om och om igen.


- När du börjar din webbkursresa har du en dröm. Glöm inte bort den drömmen när du sitter sena nätter och sliter med ditt kursinnehåll. Jag ska inte ljuga. Det kommer att vara utmanande, det kommer att ta emot, du kommer att slita mellan hopp och förtvivlan. Men steg för steg går det framåt och plötsligt så är dina kurser klara, deltagarna är nöjda och du kan skapa dig en inkomst för många år framöver. Håll i, håll om och håll ut, så kommer belöningen, avslutar Ewa.


Detta är Ewa Wigenheim

Ewa har arbetat i sju länder, skrivit tre böcker, fått en guldskiva som sångerska och arbetat som lärare för buddhistiska munkar i Laos. Hon är även grundaren av ABBA museet och arbetar nu både som livscoach och Sverigechef för Inspiro Academy.


Mer information Ewa hittar du här: www.ewalifeacademy.se


Comments


Tillverkad med ❤️av Inspiro Academy. Copyright 2015-2024. HemPersonvernpolicy.

bottom of page