Vad behöver du veta för att lyckas med onlinekurser?
- Team Inspiro
- 14 sep. 2022
- 4 min läsning
Uppdaterat: 4 okt. 2022
Webbkurser är lösningen för dig som vill ha mer frihet i livet. Med en onlinekurs kan du använda den kunskap och erfarenhet du har för att skapa en extra inkomst.
Men, vad krävs för att lyckas skapa en lönsam webbkurs?
Det är frågor vi ofta får från de som kontaktar oss. Därför kommer vi att berätta allt du behöver veta för att skapa och sälja en onlinekurs.

För att lyckas med onlinekurser behöver du fyra olika expertområden:
1) Kompetens: Din expertis inom ditt ämne, hobby eller intresse
Det bästa är att skapa din webbkurs utifrån vad du redan vet. Du är redan expert på något oavsett om det är ett ämne du arbetar med, din hobby eller ett personligt intresse du har. Japp, vad du än kan så finns det garanterat något du kan bättre än andra. Så länge det finns någon där ute som kan mindre än dig, kan du lära ut det du kan. Detta är något du är trygg i, så nu kan du bocka av kunskap på din lista.
Har du mycket erfarenhet och många olika ämnen som kan vara aktuella? Då behöver du ta reda på vilket tema som har den största marknaden, de mest villiga kunderna och inte minst – vilket tema du verkligen brinner för så att din entusiasm för temat sprider sig till potentiella köpare.
2) Kompetens: Hur man faktiskt skapar onlinekurser >> kursutveckling
Du behöver kunskap och kompetens om hur man bygger en pedagogiskt bra webbkurs som ger kunden resultat. Det innebär att strukturera din kunskap, lära ut rätt saker vid rätt tidpunkt, göra det enkelt att lära sig och inte minst se till att dina deltagare når de mål du har satt upp för din webbkurs.
Att skapa en onlinekurs kräver ett lite annorlunda tankesätt än traditionell undervisning, eftersom man inte har direkt kommunikation med kursdeltagarna i en föreläsningssal. Så även om du redan har en utbildningsbakgrund behöver du tänka nytt och utanför den traditionella skolutbildningen om du ska skapa en bra webbkurs.
I "Lyckas med webbkurs" har vi deltagare med lång karriär inom skolan som fått många aha-upplevelser när de skapat sin webbkurs utifrån Inspirometoden, som är vårt sätt att bygga kurser.
3) Kompetens: Marknadsföring och försäljning av onlinekurser
En onlinekurs är av ringa värde om du inte säljer den! Kunskap om digital marknadsföring och hur man attraherar rätt personer med annonser i sociala medier är avgörande för framgång.
Dessutom behöver du veta hur du gör en korrekt prissättning och hur du kommunicerar budskapet från din kurs till potentiella kunder så att de står redo med kreditkortet för att köpa din kurs.
Innan du säljer måste du även sätta dig väl in i GDPR, integritetspolicy, ångerrätt och köpvillkor, momsregler och betalningslösningar. Allt detta är enkelt när du kan.
I "Lyckas med webbkurs" får du lära dig allt du behöver veta om både prissättning och försäljning, samt regler och riktlinjer för köp och försäljning, så att du inte går vilse i en djungel av möjligheter.
4) Teknisk kompetens
En webbkurs måste byggas i en onlinebaserad kursportal. Du måste också bekanta dig med listbyggande och e-postautomatisering, hur man skapar landningssidor, hur man ställer in annonser på Facebook, hur man spelar in och redigerar video och mer.
Det finns många tekniska utmaningar som måste övervinnas för att lyckas med en onlinekurs. För vissa upplevs detta som enkelt, medan det för andra upplevs som en mardröm att behöva pilla med tekniska saker.
I "Lyckas med webbkurs" har vi tagit hänsyn till detta, och vi har därför gjort enkla steg-för-steg-förklaringar som du kan följa, så att du inte behöver kämpa med att prova och misslyckas. Vi lär dig hur alla tekniska detaljer faktiskt kan bli din bästa vän och spara mycket tid genom att automatisera processer. Och eftersom tid är pengar för de flesta lönar det sig att använda system som gör jobbet åt dig.
Puh! Blev du orolig eller positivt triggad, när du läste detta?
Det är både överväldigande och spännande på samma gång. Alla dessa 4 kompetensområden är viktiga för att lyckas med att både skapa och inte minst sälja webbkurser. Det håller inte med en bra idé som förvandlas till en webbkurs, om du inte kommer på hur du ska sälja den och få betalande kunder. Allt hänger ihop och för att lyckas med webbkurser måste du ha kontroll på alla 4 kompetensområdena:
1) Din egen kunskap och expertis
2) Planering och produktion av digitalt kursmaterial
3) Digital marknadsföring och försäljning
4) Teknisk kompetens
Läs också: Peter gjorde en webbkurs och bytte karriär.
Den goda nyheten är att du garanterat redan kan ett av områdena – pga. din egen expertis. Resten kan du lära dig!
Om du redan har kompetens inom alla 4 områdena rekommenderar jag att du sätter igång och skapar din egen webbkurs. Då kan du göra detta utan hjälp av andra, och du är väl rustad att möta framtiden som bara blir mer och mer digital. Med en egen digital webbkurs får du en inkomst i många år framöver.
Om du inte har kompetens på alla punkter kan du få hjälp och utbildning i en steg-för-steg-metod som fungerar. Vi har skapat en webbkurs som lär dig allt du behöver för att lyckas med din egen onlinekurs. Och när du har gått kursen kan du stolt säga att du har expertis inom både webbkursutveckling, försäljning, marknadsföring och teknisk expertis för att driva ett företag online. Det finns inte många som kan skryta med det! Du kommer att ligga hästlängder framför många som ännu inte tagit steget in i den digitala verkligheten.
Men det viktigaste är att du under kursens gång skapar din egen webbkurs, så du kan se resultatet på ditt bankkonto efter att kursen är såld.
Till vardags pratar vi med många företagare som behöver fler ben att stå på, och som undrar om de ska investera eller inte.
Om du behöver hjälp med att skapa din egen kursverksamhet online kan du boka en gratis rådgivningstimma med en kursrådgivare.
Boka en gratis rådgivningstimma med en kursrådgivare. Vi ska se vad vi kan hjälpa dig med, oavsett om du bara behöver en liten knuff för att komma igång eller du vill lära dig allt du behöver för att lyckas med onlinekurser.
Det är inget bindande för dig, och allt du riskerar är att se nya möjligheter som du aldrig har tänkt på förut!
Vi ser fram emot att höra dina tankar om framtiden.
Roy Moss Gründer Inspiro Adacemy

PS! Om du inte hittar en tid som passar kan du skicka ett mail till team@inspiro.no.
Comments